woensdag 22 september 2010

Creatieve aardappelsalade

Op maandagavond sport ik altijd, waardoor ik dan vaak kies voor een lichte maaltijd die makkelijk klaar te maken is. Afgelopen maandag was dat creatieve aardappelsalade. Hij is zo creatief, omdat je eerst in de kast kijkt wat je nog hebt en je alles kan toevoegen en weglaten wat je wel of niet lekker vindt.

Ingredienten: 6 aardappels met schil, half kropje of hele zak sla, vier groentes naar keuze (zie recept), een flinke plak gewone kaas, basilicum, balsamicoazijn, olijfolie.

Voor vier personen neem ik zes middelgrote aardappels die ik met een schone schuurspons afboen (de schil blijft er dus aan) onder de warme kraan. Daarna in stukken snijden en vijftien minuten koken met een beetje zout. Na het koken afgieten en laten afkoelen. Daarna in dobbelsteentjes snijden.
Zelf gebruik ik voor dit recept altijd een grote glazen schaal, waar de aardappeltjes dan onderin komen. Daarop een dun laagje gesneden sla. Bij voorkeur ijsbergsla of veldsla. Voor vegetariers is het handig vaak voor veldsla te kiezen, want daar zit meer ijzer in.
De basis voor de sla is nu klaar. Smaakt natuurlijk nog nergens naar, maar dan kies je vier van de volgende ingredienten: asperges uit pot, doperwtjes, mais, twee gekookte eieren, 3 tomaten of klein potje Amsterdamse uien. Op deze manier kun je makkelijk rekening houden met wat er in de kast is en wat je kinderen lekker vinden.
Al deze ingredienten doe je (na ze eventueel in blokjes te hebben gesneden) in de kom. Als laatste strooi ik hele kleine blokjes gewone 30+ kaas erover, samen met wat blaadjes basilicum (afhankelijk van hoeveel er nog aan mijn plantje groeien).
Sla is het lekkerste op kamertemperatuur, als je het van tevoren gemaakt hebt, haal het dan een half uur voordat je gaat eten uit de koelkast.

En dan de dressing. Neem 2 eetlepels balsamicoazijn en twee eetlepels olijfolie. Meng deze doorelkaar en sprenkel het direct over de salade. Simpeler kan bijna niet! Kinderen maak je vaak blij met een dressing op basis van fritessaus en ketchup. Meng twee eetlepels fritessaus, twee eetlepels olijfolie, een eetlepel ketchup en een snufje peper door elkaar en je hebt een kindvriendelijke dressing.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten