dinsdag 1 februari 2011

Macaroni met spinaziesaus en witlofbootjes

Witlofschuitjes bij macaroni met spinaziesaus
Nodig voor twee kinderen en twee volwassenen;

Macaroni, pak diepvriesspinazie of zak verse spinazie, zakje kerriesaus, voor ieder een gekookt ei, acht blaadjes van een witlof, twee hardgekookte eieren voor de eiersalade, twee eetlepels mayonaise, een theelepel curry, een appel, kerriepoeder en gedroogde basilicum

Het grootste deel van deze maaltijd is heel eenvoudig, hoewel je het natuurlijk moeilijker kunt maken, door bijvoorbeeld je eigen kerriesaus te maken. Maar laten we simpel beginnen. Kook de macaroni, de spinazie en maak de saus klaar volgens het pakje. Terwijl alles pruttelt en kookt, ga je aan de slag met de witlof.
Haal zes of acht blaadjes van de witlof, was ze en laat ze goed uitlekken. Leg ze op een bord. Maak een kommetje eiersalade van de eieren, een theelepeltje kerriepoeder, mayonaise en de curry. Schil een appel en snijd hem in hele kleine blokjes. In elke witlofschuitje een lepel eiersalade. Verdeel het een beetje over het schuitje. Strooi er daarna wat appelblokjes op. Maak het af door er een beetje basilicum over te strooien.

De kinderen vonden de inhoud lekkerder dan het bootje!
Giet de macaroni af en doe er meteen een scheutje olijfolie door, tegen het plakken. Meng de spinazie en de kerriesaus door elkaar. Voeg eventueel wat kerriepoeder en peper toe om het pittiger te maken. Schep op elk bord een schep macaroni en een schep spinaziesaus. Leg daarop een ei in plakjes en de schuitjes witlof met eiervulling.

Ik zal eerlijk toegeven.. toen ik afruimde lagen er op de bordjes van de kinderen alleen nog twee afgelikte witlofblaadjes! 

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je reactie op mijn blog! Ik volg je al een tijdje en vind het echt wonderbaarlijk dat jouw kids dit allemaal zonder morren zo goed opeten... Hier eten ze al niet slecht maar denk niet dat zoeen (lekker) bordje hier indruk gaat maken...
    Ben al een tijde aan het denken om eens vleesvervangers te kopen, maar als ik dan op verpakking zie staan, vegetarische snitsel, vegetarische balletjes... Stel ik mij de vraag of dit eigenlijk wel zoveel beter is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi TIO,

    De vegetarische producten zijn meestal gemaakt van tofu of zuivel en worden door de fabrikanten in de vorm van bijvoorbeeld een worstje of balletjes gekneed, zodat het beter verkoopt. Je kunt ook een blok onbewerkte tofu kopen en dit zelf marineren, maar dat is meer werk en zal dus minder goed verkopen. Misschien is het vergelijkbaar met het kopen van een pond half- om halfgehakt versus kant- en klare hamburgers?
    Persoonlijk denk ik dat de vegaburgers veel gezonder en lichter verteerbaar zijn (en natuurlijk minder milieu belastend) dan vlees. Mijn kinderen zijn het meest enthousiast over de (duurdere) gevulde burgers, waar bijvoorbeeld champignonssaus of kaassaus in zit. Misschien kun je die eens proberen?

    BeantwoordenVerwijderen