vrijdag 25 februari 2011

Spruiten en een goedmakertje

De meeste kinderen hebben het niet op spruiten. Dan komt, heb ik mij wel eens laten vertellen door een kenner, doordat spruiten bitter zijn. Van nature worden wij gewaarschuwd door ons lichaam om geen bittere dingen te eten; het zou wel giftig kunnen zijn! En dus moeten we daar beetje bij beetje aan wennen. Mijn dochter heeft daar geen moeite mee, ze eet ze gewoon. Mijn zoontje vond ze tot zijn derde verjaardag prima te eten, maar nu, volop in de peuterpuberteit begint hij al te kokhalzen bij het woord 'spruiten'. Dan maar niet, is mijn motto. Ik schep gewoon op en wat je niet lust, laat je maar liggen.

Laatst weer een heerlijke ovenschotel gemaakt, met spruiten. Ging er prima in. Behalve die spruiten dan, die bleven op een bordje keurig liggen.
Van de week hadden de kinderen zo'n zin om iets te bakken. Omdat ik geen ingrediƫnten in huis had voor koekjes, werd het een pannenkoekentaart. Meteen een leuke goedmaker voor de spruitjes!

Ingrediƫnten voor de ovenschotel
Nodig voor de ovenschotel voor vier personen: 500 gram spruiten, pakje vega-gehakt, 4 flinke aardappelen, hand walnoten, 100 gram geraspte kaas (om de spruiten onder te verstoppen).

Schil de aardappels, snijd ze in blokjes (iets kleiner dan de spruiten) en doe ze in de pan met een laagje water. Haal van de spruiten de buitenste blaadjes af en leg die op de aardappelen. Kook het geheel 10 minuten. Het moet beetgaar zijn.
Giet de groente af en doe het in de ovenschaal. Meng daarbij het gehakt, de walnoten en wat peper en zout naar smaak. Strooi de kaas erover en doe het geheel twintig minuten in de oven (200 graden), tot de kaas gesmolten is en een goudbruin kleurtje heeft.




Nodig voor de pannenkoekentaart (6-8 personen): 200 gram bloem, 2 eieren en een halve liter melk (voor het pannenkoekenbeslag), fruit en chocola.
Het is natuurlijk handig om te gebruiken wat je in huis hebt. In ons geval; een peer en twee bananen. Uit mijn kerstpakket had ik nog een zakje 'smeltchocolade'. Zou ik zelf nooit kopen, je kunt ook een halve reep pure chocolade au-bain-marie smelten, dat is waarschijnlijk veel goedkoper. Verder heb ik nog hagelslag gebruikt. Slagroom kan ook natuurlijk, maar dat had ik dan weer niet in huis.

Bak twee pannenkoeken in een middelgrote pan en drie in een kleine koekenpan. (Ik hield wat beslag over, zodat Richard de volgende dag nog twee kleine pannenkoeken mee naar zijn werk kon nemen.) Nu gaan we stapelen! Leg nu onderop een grote pannenkoek, daarop een laagje fijngesneden fruit. Daarop weer een grote pannenkoek, dan weer een laagje fijngesneden fruit. Daarop een kleine pannenkoek en daarop wat hagelslag (slagroom kan ook). Leg daarop een kleine pannenkoek. Daarop komt een heel dun laagje chocolade, daarop weer een kleine pannenkoek en als laatste de rest van de chocolade. De kinderen waren zo enthousiast, dat ik er voor het betere feestgevoel ook maar een kaarsje in geprikt heb!
Pannenkoekentaart
Snijden in punten, zoals je een taart serveert. Je haalt ongeveer acht punten uit deze 'taart'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten